HABERLER

Resim


Forum tekrardan kullanıma açılmıştır. Özel mesajlaşma kapatılmıştır. Koleksiyon konusu haricinde, şahsi yorumlar içeren mesajlar, kimin haklı olup olmadığına bakılmaksızın DERHAL SİLİNECEKTİR ! Foruma gönderilen her mesaj anında kontrol edilememektedir. Silinmesini istediğiniz, sizce uygun olmayan mesajları yöneticiye bildirmek için her mesajın üstünde, sağ tarafta bulunan DİKKAT işaretini tıklamanız yeterlidir.

Anadolu Nümismatik Forumu, Osmanlı Nümismatik tarafından idare edilmektedir. Ana web adresimiz http://www.osmanliparalari.com 'dur

?

Yerli ve yabancı jetonlar ile ilgili her şey buraya

?

Mesajgönderen karabina » Sal Kas 13, 2007 12:58 pm

yine ben..
okunmadıgı icin degil(cünkü okuyan cok güzel okuyor. :wall: ) ben okuyamadıgım icin bu para konusundada yardım rica edecegim :oops:
yine son altı padisah altında yazıyorum ama inanın ne oldugunu bilmiyorum.
saygılarımla

http://img108.imageshack.us/my.php?imag ... 007cw8.jpg
http://img215.imageshack.us/my.php?imag ... 008qi4.jpg
ne mutlu türküm diyene
karabina
(Çil) Koleksiyoner
(Çil) Koleksiyoner
 
Mesajlar: 1373
Kayıt: Cum Haz 29, 2007 6:49 pm

Mesajgönderen ankh » Sal Kas 13, 2007 1:13 pm

Resim

Resim
Bu para değil. İstanbul şehremaneti, Köprü Müruriyesi 20 para. Yani Galata köprüsü geçiş jetonu.
ankh
resmi koleksiyoner
resmi koleksiyoner
 
Mesajlar: 1856
Kayıt: Prş Şub 10, 2005 11:35 am

Mesajgönderen ankh » Sal Kas 13, 2007 1:19 pm

http://www.turknumismatik.org.tr/turkis ... 0_M11.html

İstanbul’un fethinden sonra Haliç’in ikiye ayırdığı İstanbul ve Galata yakası arasında pereme kayıkları ile yapılan ulaşımın şehrin artan nüfusuna yeterli olmaması ve kayıkların normunda farklı şekilde inşa edilmeleri sebebi ile yolculuğun emniyetli bir şekilde yapılmaması Bayezıd II devrinden başlayarak Haliç’in iki yakasının bir köprü ile birleştirilmesi için çeşitli girişimlere yol açmıştır. Haliç’te ilk köprü 1845 yılında Bezmiâlem Valide Sultan tarafından Tersane-i Âmire’de inşa ettirilmiştir. İlk üç gün halkın bedava olarak geçtiği köprü, bakım masraflarının karşılanması için 25 Kasım 1845 tarihinden itibaren Bahriye Nezareti adına müruriye resmi (geçitlik parası) ile geçişe tabi oldu. Geçiş bedeli köprünün her iki yakası başındaki kulübeler önünde duran tahsildarlar tarafından tahsil edilmekte idi. 1863 yılında yeni bir köprü yapılarak eski köprü Unkapanı’na yerleştirildi. 1875 yılında İngiltere’de yaptırılan yeni bir köprü 1912 yılına kadar görev yapmış ve bu tarihte yerini Almanya’da MAN fabrikalarında yapılan çelik bir köprüye bırakmıştır (Resim 1). Günün ihtiyaçlarına cevap veremeyen bu son köprü 16.5.1992 günü, yanında yapılan yeni bir köprünün bitimine az bir süre kala bir yangın sonucu kullanılamaz hale gelmiştir.

1845 yılında yayalar için 5 para olarak belirlenmiş ücret zaman içinde artarak 1918 yılında 20 paraya kadar yükselmiştir. Yaya veya çeşitli vasıtalar ile köprüden geçenlerden bu vergi, basılı biletler ile tahsil edilmekte idi. 31 Mayıs 1334 Rumi tarihinde Balat’ta başlayarak Aksaray’a kadar binlerce evin yanmasına sebep olan ve Aksaray Yangını olarak adlandırılan büyük bir yangın sonrasında, I. Dünya Savaşı sebebi ile hazinenin sıkıntı içersinde olması yangından zarar görenlere yardım edilebilmesi için borçlanmaya sebep olmuş ve Düyun-u Umumiye İdaresine bu borç karşılığı köprü geçiş ücretlerine yapılacak bir misli zam teminat gösterilmiştir. Borç 1337 senesi Haziran ayı başlangıcına kadar tasfiye edilecekti. Savaşın bitmesinin yarattığı mali sıkıntılar ve Osmanlı Devleti’nin askersizleştirilmesi üzerine 1 Temmuz 1335 tarihinden başlayarak bir misli zammın Şehremaneti (İstanbul Belediyesi) hesabına tahsil ve toplanması kararlaştırılmıştır. (Resim 2). Geçiş bedellerinin Şehremanetine verilmesi sonucu Karaköy (Galata) ve Unkapanı köprülerinde daha önce Bahriye Nezareti tahsildarlarının yerini Şehremaneti’nin tahsildarları alarak köprübaşlarındaki kulübelerde geçiş resimlerini tahsil etmeğe başladılar (Resim 3). Bu uygulama 31 Mayıs 1930 tarihine kadar devaml etmiş ve bu tarihten sonra köprülerden geçiş ücreti alınmasına son verilmiştir.

Şehremaneti’nin uyguladığı bir değişiklik sonucu daha önce biletler ile tahsil edilen yaya geçiş rüsumu bu kere sarı pirinçten basılmış jetonlar ile alınmağa başlandı (Resim 4). Bu jetonlar yalnız yayalar için kullanılıyordu. Köprüden vasıta ile geçenlerin ücretleri ise eskisi gibi biletler ile yapılmakta idi. Söz konusu olan jetonların Zeytinburnu Askeri Fabrikalarında basıldığını bir tesadüf sonucu öğrenmiş ve bu konuyu Bülten No 12, s. 28-30'da açıklamıştım. Bu kere Osmanlı Arşivleri’nde gördüğüm bir belge bu jetonlar hakkında bilinen bilgiler yanında bilinmeyen yeni bilgileri de gün ışığına çıkarmaktadır (Resim 5 ve 6).

Bu iki belgede açıkça görülen özellikleri özetlersek:

a. Jetonlar Zeytinburnu Askeri Fabrikalarında basılmıştır.

b. Jetonların baskı adetleri 10.000.000 tanedir.

c. 20 para değerindeki bu jetonlar gerekenin çok üzerinde basılması ve piyasada bozuk para sıkıntısı olması sebebi ile piyasada para gibi tedavül etmiştir. Bu bakımdan bu jetonlar bazı makalelerde incelenmiş bilet ve jeton paralar gibi koleksiyonlarda yer alması gerektiğinin ortaya çıkmasıdır.


Resim
ankh
resmi koleksiyoner
resmi koleksiyoner
 
Mesajlar: 1856
Kayıt: Prş Şub 10, 2005 11:35 am

Mesajgönderen karabina » Sal Kas 13, 2007 1:24 pm

inanın ne oldugunu bilmedigimi zaten yazmıstım.
simdi ögrendim.cevabınız ve ayrıntılı cevabınız icin tesekkür ederim
sıra bu jetonu, jetonlar bölümüne tasımak. :wall:
en azından simdilik 2 tane jetonum oldu.diger jetonu fotosunu gönderecegim..1964 ferrari-shell ile ilgisi olması lazım.aksam evden gönderiyim.
saygılarla
ne mutlu türküm diyene
karabina
(Çil) Koleksiyoner
(Çil) Koleksiyoner
 
Mesajlar: 1373
Kayıt: Cum Haz 29, 2007 6:49 pm


Dön Jetonlar

Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir

cron